Ambitie 2
Begrotingssubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | ||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 966.133 | ||
2.1 | Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 180.930 | ||
2.1 | Damen Financial Participations B.V t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 0 | ||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | ||
2.1 | Gemeente Rotterdam t.b.v. oeververbinding kwartiermakerfase | 200.000 | ||
2.1 | Qbuzz t.b.v. emissie loze busvloot | 3.660.000 | ||
2.1 | Qbuzz t.b.v. ERTMS | 18.404.884 | ||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpBB | 420.876 | ||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpVV | 659.520 | ||
2.1 | River Operations South Holland B.V. t.b.v. exploitatie veerdienst Maassluis-Rozenburg | 3.085.188 | 2.138.972 | 2.138.972 |
Totaal | 28.020.531 | 2.138.972 | 2.138.972 |
Toelichting begrotingssubsidies
De begrotingssubsidie aan River Operations South Holland B.V. t.b.v. exploitatie veerdienst Maassluis-Rozenburg voor een bedrag van € 2.138.972 (beleidsdoel 2-1)
River Operations South Holland B.V. exploiteert de veerdienst Maassluis-Rozenburg op grond van de tijdelijke exploitatieovereenkomst met de provincie tot het moment dat er door middel van een Europese aanbesteding een nieuwe exploitant kan worden gecontracteerd. Daarvoor is door PS op 5 juli 2023 en 31 januari 2024 een subsidie van € 1.617.000 beschikbaar gesteld voor River Operations South Holland B.V. voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg in de periode van 1 januari 2025 tot en met 9 juli 2025. Deze exploitatiebijdrage wordt voor 2025 geïndexeerd, op basis van de voorlopige LBI index (d.d. december 2023) met 5,22% (€ 84.472) en komt daarmee uit op € 1.701.472. Bij de verlening wordt gewerkt met een voorlopige LBI Bus Diesel Index, die door DOVA, het samenwerkingsverband van vervoerautoriteiten, wordt berekend. Na afloop van het subsidiejaar wordt deze met een definitieve index gecorrigeerd.
€ 200.000 wordt gereserveerd voor de opbrengstgarantie in 2025 conform de besluitvorming van PS op 31 januari 2024. € 400.000 wordt conform de besluitvorming van PS op 31 januari 2024 gereserveerd voor eventuele aanvullende reparaties en tegenvallende brandstofkosten (beide posten voor de gehele contractduur). Hiervan wordt € 162.500 gealloceerd voor 2024 en € 237.500 voor 2025. De subsidie wordt gedekt vanuit Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen. De reserveringen voor de opbrengstgarantie en eventuele aanvullende reparaties en tegenvallende brandstofkosten worden gedekt uit de reserve Mobiliteit.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer. Dit draagt bij aan een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers uitgevoerd door de exploitant van veer Maassluis-Rozenburg.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De exploitatie van de veerdienst geschiedt op basis van de tijdelijke exploitatieovereenkomst met Damen voor de veerdienst Maassluis-Rozenburg, waarin ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking is vastgelegd voor de komende jaren. Er zijn daarom geen alternatieven voor het instrument subsidieverlening
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 2.138.972 en deze op te nemen in de begroting.