Home

Bijlagen

2.2 Coalitieakkoord 2023-2027  

In het coalitieakkoord staat dat het onze uitdaging is om de stap te maken naar een gezonde, veilige, sociale en duurzame leefomgeving voor onze inwoners. Wij willen vitale en goed bereikbare steden en dorpscentra waar het fijn werken, wonen, recreëren is. Bij de inrichting van de leefomgeving maken we gezond gedrag mogelijk en we beschermen inwoners tegen negatieve invloeden en verminderen deze waar mogelijk, zoals geluidsoverlast.

Wij willen dat iedereen in Zuid-Holland op een duurzame, snelle en makkelijke manier van huis naar werk, opleiding of vrijetijdsbesteding kan reizen. Of je nu met de fiets, het openbaar vervoer (ov), de auto, over het water, lopend of een combinatie daarvan naar je bestemming wil. We bouwen zoveel als mogelijk binnenstedelijk, om landbouw, natuur en recreatie te ontzien en omdat in de stad al voorzieningen en infrastructuur aanwezig zijn.

Daarnaast wordt wonen nabij voorzieningen en openbaar vervoer gestimuleerd. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen sturen we op het STOMP-principe (Stappen, Trappen, ov, Mobility as a service en Personenauto), een goede bereikbaarheid met fiets, openbaar vervoer, auto en te voet.
We geven voorrang aan fietsers op doorfietsroutes, promoten de fiets voor woon-werk verkeer en houden hiermee rekening bij de inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast ontwikkelen we meer fietssnelwegen en zetten in op netwerkontwikkeling. Hierin trekken we samen op met gemeenten en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De combinatie fietsen en het gebruik van openbaar vervoer (inclusief deelmobiliteit) wordt gestimuleerd door de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijke te verbeteren
Openbaar vervoer is een wettelijk taak. Daarnaast willen wij een voorloper zijn op creativiteit en innovatie in het openbaar vervoer en daarmee een goede bereikbaarheid van de hele provincie realiseren.

Voor bestaande infrastructuur kiezen we voor een onderhoudsniveau ‘boven het aansprakelijkheidsniveau'. Dit is een bestendiging van het huidige onderhoudsniveau. Daarmee voorkomen we achterstallig onderhoud en houden we de kosten zo laag mogelijk. We willen daarnaast de uitstoot verminderen door innovaties en het beperken van hinder voor met name fietser en voetgangers.

Zuid-Holland is een belangrijk internationaal transportknooppunt, met de haven, de land- en tuinbouw en de transportassen naar het Europese achterland. We stimuleren duurzaam goederenvervoer in de provincie Zuid-Holland door middel van het optimaliseren van laadinfrastructuur, verduurzaming van transportmiddelen, clustering van goederenstromen en het bevorderen van modal shift (Knooppuntplan Rotterdam). Daarbij willen we in gesprek met gemeenten over hoe pakketpunten, bezorghubs en stadslogistiek kunnen leiden tot minder busjes en bezorgmomenten in steden en straten.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2024 07:56:46 met de export van 07/12/2024 07:47:38