Beleidsprestatie 2-2-1 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
De fietspaden, bermen, wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en verkeerssystemen worden sober en doelmatig en duurzaam onderhouden met zo min mogelijk overlast. Beheer en onderhoud houden we daarmee boven het aansprakelijkheidsniveau en laten we zo efficiënt mogelijk plaatsvinden. We doen dit op een manier met zo min mogelijk kosten, uitstoot en overlast voor de vaarweg- en weggebruiker en omgeving. Waarbij we tijdens de werkzaamheden het belang van de fietser en voetganger zwaar laten meewegen. We zetten in op innovaties bij werkzaamheden om naast de kosten te beperken ook de uitstoot te verminderen.
Om de wettelijk taak van beheer en onderhoud te kunnen uitvoeren op het gewenste kwaliteitsniveau zijn voldoende structurele middelen nodig en voldoende kwalitatief personeel. Daarbij is het doel om met de provinciale infrastructuur (assets) een maximale toegevoegde maatschappelijke waarde voor gebruikers en omgeving te creëren tegen aanvaardbare kosten en risico’s.
De toegevoegde waarde voor gebruikers en omgeving gaat over beschikbaarheid, veiligheid en omgevingshinder. De budgetbehoefte (kosten) en het gewenste kwaliteitsniveau worden om de vier jaar vastgesteld via de Nota Onderhoud Kapitaalgoederen (NOK).
1. Wijzigingen investeringskredieten beheer en onderhoud
De sturing van investeringskredieten voor beheer en onderhoud vindt plaats op programmaniveau. Bij de jaarrekening 2023 is toegelicht dat de activering van een aantal projecten in 2023 niet is gerealiseerd
(€ 10,8 mln) en wordt doorgeschoven naar 2024.
In de beleidsprestatie 2.1.5 is melding gemaakt van het overhevelen van middelen van project N217 Renovatie Heinenoord naar het beheer en onderhoudsbudget voor het herstellen van de deklaag van de Polderweg.
Ten behoeve van het tekort aan investeringsmiddelen voor vervanging van bestaande infrastructuur zijn in beleidsprestatie 2.1.4 investeringsmiddelen vrijgemaakt (€ 75 mln). Deze worden toegevoegd aan beleidsprestatie 2.2.1.
Tabel 34: Overzicht wijzigingen investeringskredieten beheer en onderhoud
(bedragen x € 1 mln) | Investeringskredieten | ||||||||
Project-nummer | Projectomschrijving | Projectfase | was | wordt | verschil | jaar activering was | jaar activering wordt | omschrijving | |
Prijsontwikkeling (onvermijdelijk) Project/programmaontwikkeling, correcties en verwerking eerdere besluiten PS (weinig tot geen keuzevrijheid) Scopewijziging project (keuzevrijheid); Het stoppen, toevoegen of heroverwegen van een project of programma (keuzevrijheid) Organisatieontwikkeling (weinig tot geen keuzevrijheid) De dekking voor een of meerdere voorstellen | |||||||||
1a | EN0000010 | Investeringskredieten B&O | beheer | 9,1 | 19,9 | 10,8 | 2023 | 2024 | Middelen die in 2023 niet geactiveerd konden worden, deze worden volgens in 2024 geactiveerd |
1b | EN0000010 | Investeringskredieten B&O | beheer | 19,9 | 20,0 | 0,1 | 2024 | 2024 | Van project N217 renovatie Heinenoord voor kosten herstel deklaag Polderweg |
1c | EN0000010 | Investeringskredieten B&O | beheer | 0,0 | 0,0 | 75,0 | n.v.t. | 2028 en 2029 | Toevoeging vrijgemaakte investeringsmiddelen uit beleidsprestatie 2.1.4 |
2. Wijzigingen exploitatiebudget beheer en onderhoud
Ten aanzien van het programmabudget voor beheer en onderhoud zijn er een aantal beperkte wijzigingen.
Het betreft de afboeking van boekwaarde van gronden langs de Steekterweg (vaarwegsteunpunt), omdat verkoop in 2023 al heeft plaatsgevonden. Het grondonderzoek van de thermisch gereinigde grond, welke gebruikt is voor de Moordrechtboog/Parallelstructuur A12, loopt verder door in 2024 en 2025. Voor overdrachten, waar momenteel overleg over plaatsvindt, wordt een bedrag gereserveerd. Pas wanneer de partijen het er over eens zijn en het besluit is genomen, worden de definitief benodigde bedragen duidelijk. De verwachting is dat van overdrachten, die opgenomen zijn in de primaire begroting, wel overeenstemming wordt bereikt in 2024, maar de feitelijke overdrachten zullen plaatsvinden in 2025. In 2025 worden tevens extra middelen voor toekomstige overdrachten gereserveerd.
Tabel 35: Overzicht wijzigingen exploitatiebudget beheer en onderhoud
(bedragen x € 1 mln) | Budget exploitatie | |||||||
Deelproduct | Projectomschrijving | Projectfase | was | wordt | verschil | lasten in jaar | Omschrijving | |
Prijsontwikkeling (onvermijdelijk) Project/programmaontwikkeling, correcties en verwerking eerdere besluiten PS (weinig tot geen keuzevrijheid) Scopewijziging project (keuzevrijheid); Het stoppen, toevoegen of heroverwegen van een project of programma (keuzevrijheid) Organisatieontwikkeling (weinig tot geen keuzevrijheid) De dekking voor een of meerdere voorstellen | ||||||||
2a | Verkoop Vastgoed | Beheer | 0,0 | -0,3 | -0,3 | 2024 | Grond langs Steekterweg is in 2023 verkocht en versneld afgeboekt; In de begroting 2024 is uitgegaan van verkoop steunpunt in 2024 | |
2b | Grond Parallelstructuur | Beheer | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 2024 | Grondonderzoek heeft gedeeltelijk in 2023 plaatsgevonden, maar gaat verder in 2024 en 2025 | |
2c | Grond Parallelstructuur | Beheer | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 2025 | ||
2d | Overdrachten | Beheer | 0,4 | 0,0 | -0,4 | 2024 | Overdracht fietspad (dekking reserve bereikbaarheid) verschuift van 2024 naar 2025 | |
2e | Overdrachten | Beheer | 0,0 | 0,4 | 0,4 | 2025 | ||
2f | Overdrachten | Beheer | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 2025 | Overdrachten in onderhandeling in 2024, afronding in 2025 (dekking egalisatiereserve beheer en onderhoud) |