Home

Bijlagen

Beleidsprestatie 2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer

Het vervoer van goederen dient zo efficiënt en schoon mogelijk plaats te vinden en bij te dragen aan economische ontwikkeling, leefbaarheid en bereikbaarheid. Daarbij zijn de keuzemogelijkheden tussen de verschillende modaliteiten weg, water, spoor en buisleidingen van groot belang. De provincie streeft naar een bewuste keuze: zero emissie bevoorrading van de binnensteden vanuit regionale distributie; de bakfiets, schoon vervoer over water, zero-emissie stadslogistiek, vrachtwagen, trein, schip of buisleiding voor grotere afstanden. De provincie kijkt hierbij ook grensoverschrijdend naar internationale goederencorridors. De provincie wil vervoersmodaliteiten en goederenstromen duurzaam en in samenhang met ruimtelijke ontwikkelingen organiseren en uitwerken, van stedelijke en regionale distributie tot multimodale (inter)nationale corridors.

1. Onderzoeksagenda bereikbaarheid
Als onderdeel van de onderzoeksagenda bereikbaarheid wordt in 2024 uitgaven voorgesteld voor samenwerking op de goederenvervoercorridors, Clean Energy Hubs, Truckparking en op het vlak van vers logistiek. Ook wordt bijgedragen aan onderzoek naar mogelijke mitigerende maatregelen rondom de A15 nu het Rijk de MIRT-verkenning A15 Papendrecht – Gorinchem gepauzeerd heeft. Daarbij wordt tijdelijke externe inhuur gepleegd voor het op korte termijn benutten van de Modal Shift regeling van het Rijk (verschuiving lading van weg naar binnenvaart en spoor) en in het verlengde daarvan voor de ondersteuning van bedrijven bij de verduurzaming van het goederenvervoer. Tot slot zetten we de samenwerking binnen het programma RH2INE voort met als doel om het (toekomstige) gebruik van waterstof in de binnenvaart verder te uit te werken en te promoten.

2. Connected transport corridors
In het kader van Smart Mobility is in het Westland met succes gewerkt aan connected transport corridors waar goederenvervoer voorrang krijgt op kruispunten met verkeerslichten. Een vervolgproject hierop bij een tweetal andere kruispunten is in uitvoering maar kon niet volledig in 2023 worden afgerond. Het resterende budget wordt toegevoegd aan de begroting 2024. Voor het budget wat in 2024 beschikbaar is zijn op dit moment geen geschikte locaties voor goederenvervoer. Voor fiets zijn potentieel wel locaties interessant om dit principe toe te passen. Hoewel dit in principe geen meerwaarde oplevert voor goederenvervoer draagt dit wel bij aan de bredere doelstellingen van Smart Mobility en is dit in lijn met het coalitieakkoord. Voorgesteld wordt om dit budget beschikbaar te stellen voor het project Verbonden Fietsen in beleidsprestatie 2.1.1.

Tabel 10: Overzicht wijzigingen exploitatiebudgetten goederenvervoer

( bedragen x € 1 mln)

Budget exploitatie

Deelproduct

Project-omschrijving

Projectfase

was

wordt

verschil

 lasten in jaar

Omschrijving

Prijsontwikkeling (onvermijdelijk)

Project/programmaontwikkeling, correcties en verwerking eerdere besluiten PS (weinig tot geen keuzevrijheid)

Scopewijziging project (keuzevrijheid);

Het stoppen, toevoegen of heroverwegen van een project of programma (keuzevrijheid)

Organisatieontwikkeling (weinig tot geen keuzevrijheid)

De dekking voor een of meerdere voorstellen

1a

006073

Goederenvervoer-corridors

onderzoeksagenda bereikbaarheid

0,0

0,3

0,3

2024

Bijdragen aan samenwerking Goederenvervoer-corridors, Clean Energy Hubs, Truckparking, Vers logistiek en Samenwerking A15 mitigerende maatregelen

1b

externe inhuur onderzoeksagenda bereikbaarheid

0,3

0,4

0,1

2024

Externe inhuur Modal shift regeling

1c

0,4

0,5

0,1

2024

Externe inhuur Ondersteuning bedrijven duurzaamheid goederenvervoer /Modal Shift

1d

006066

 RH2INE (nieuw)

onderzoeksagenda bereikbaarheid

0,0

0,2

0,2

2024

Voortzetting internationaal programma en samenwerking waterstof binnenvaart door ondersteuning bij onderzoek, evenementen en communicatie

2a

B000005

Connected Transport Corridors Z-H

U

0,0

0,02

0,02

2024

Afronding lopend project in 2024 in plaats van 2023

2b

B000005

Connected Transport Corridors Z-H

n.v.t.

0,1

0,0

-0,1

2024

Budget wordt beschikbaar voor project Verbonden fietsen onder beleidsprestatie 2.1.1

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2024 07:56:46 met de export van 07/12/2024 07:47:38